Hyvä käytös ei maksa mitään


   

                                                                                                                                                     7.7.2016

Kohteliaisuus ja toisen ihmisen huomioiminen on arvo, joka opitaan kotoa ja koulusta. Hyvä käyttäytyminen perustuu jopa henkilön ihmiskäsitykseen. Kokeeko hän toiset ihmiset arvokkaina ja tasavertaisina kumppaneina, joita kannattaa kuunnella ja huomioida. Hyvän käyttäytymisen tunnusmerkkejä on tervehtiminen, siihen vastaaminen ja viestiminen esimerkiksi hymyllä. Kehon kieli on tärkeä. Sen avulla kerrotaan toiselle ihmiselle enemmän kuin sanoin, että arvostan ja huomion sinut, olet minulle tärkeä ihminen. Hyvät tavat myös kaunistavat ihmistä. Äänen käyttö, tapamme puhua ja kuunnella paljastavat sielumme. Vain ensivaikutelman ajan kiinnitämme huomion ulkokuoreen. Sen jälkeen ihmisen kauneutta arvioidaan hänen käyttäytymisensä perusteella.

On tärkeätä aika ajoin arvioida omia tapojaan. Huonoa käytöstä on maailmassa riittävästi. Esimerkkejä on vaikka muille jakaa. Kerro mahdollisimman paljon itsestäsi. Vastaa muiden ajatuksiin kertomalla omista kokemuksistasi. Älä missään tapauksessa katso toista ihmistä silmiin ja kiroile mahdollisimman paljon. Puhu ja keskeytä toinen puhumalla päälle. Näin tyrmäät hänet tehokkaasti ja varastat kaiken huomion itsellesi. Helpoin ja tökeröin tapa keskeyttää on puhua huomattavasti kovemmalla äänellä kuin toinen. Kun saat puheenvuoron, puhu hartaasti ja pitkään. Sinulla on kaikki tietämys maailman kaikista asioista ja olet alan kuin alan paras asiantuntija. Kiinnitä kaikkien huomio omaan itseesi.

Maailmassa on kolme kaunista sanaa. Ne ovat kiitos, anteeksi ja ole hyvä. Valitettavan usein niiden käyttö unohtuu. Eräs hampurilaisketju kouluttaa työntekijöitään ja asiakaspalvelijoitaan ”SOFTEN”-koulutuksella. Soften-sanan jokaisella kirjaimella on merkityksensä. Ensimmäinen kirjain s tarkoittaa smile-hymyile. O merkitsee open-ole avoin. F kehottaa forwars-vie asioita eteenpäin. T kertoo touch-kosketa. Kosketuksen merkitys ja tärkeys toiselle ihmiselle aliarvioidaan. E on niin kuin eyecontact-katsekontakti eli katso asiakasta silmiin. Viimeinen kirjain n on nod-nyökkää. Tämä koulutus olisi oman kokemani perusteella tarpeellinen jokaiselle palvelutyössä olevalle ja arkielämässäkin.

Kun vielä opittaisiin elämään sillä tavalla, että mieluummin kannustan ja kiitän toista ihmistä kuin moitin. Palautteen antaminen ja saaminen ovat ihmiselle tärkeitä asioita. Kaikkein huonoin vaihtoehto työelämässäkin on se, että ei saa mitään tietoa onnistumisestaan tai mokistaan. Silloin ihminen on tyhjiössä ja turhautuu. Avun antaminen on myös avun saamisen ehto. Ei voi aina vain vaatia muilta jotakin antamatta itsestään koskaan mitään. Yhteistyön tekeminen on kullan arvoinen taito. Kannattaa ainakin yrittää parhaansa ja antaa arvoa sekä omalle että muiden työlle. Kaiken karvainen myöhästely on muitten ihmisten ajan aliarvioimista.

Joidenkin ihmisten seurassa on mukava olla. Heissä on sitä jotakin, charmia. Jokaisen ihmisen ympärillä on tietynlainen ilmapiiri. Hyvä käytös ja tavat luovat edellytykset tällaisen miellyttävän henkisen tilan syntymiselle. Sitä on vaikea sanoin kuvailla, mutta kyllä sen jokainen on kokenut. On tunne, että tämän ihmisen vieressä on minulle tilaa.

Esa Kanerva