Liikenne- ja viestintäministeri Berner
haluaa ehkä piankin yhtiöittää Eduskunnankin. Todella villejä ovat hänen
suunnitelmansa kokeilu, jossa saariston ”liikennepalveluja” aloitettaisiin
kehittämään, koska nykyinen valtiovetoinen malli on joustamaton ja kallis. Huhtikuussa 2017 alkavassa kokeilussa
Saaristomerellä olevia yhteyksiä avataan kilpailulle ja ne pyritään
järjestämään yksityisten yritysten voimin. Tämä ei ole mahdollista, mikäli
valtio tarjoaa palveluita ilmaiseksi, kuten tällä hetkellä. Kokeilun on määrä
kestää vuoden 2018 loppuun.
Turussa tai lähialueeen
telakoilla työssä käyvät ihmiset ovat
kauhuissaan. Suunnitellut maksut ovat pöyristyttäviä enkä kehtaa niitä tässä
edes esitellä. Taas ministeri hutkii ja vasta sitten aletaan miettiä
toimenpiteen vaikutuksia ja perustuslaillisuutta. Kansainvälisen oikeuden ja
ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin toteaa, että ”Saariston asukkaat muodostavat maantieteellisen
asuinalueensa takia ihmisryhmän, joka nauttii suojaa syrjintää vastaan ryhmänä
ja lisäksi tähän ryhmään kuulumisensa perusteella yksilöinä.
”Yhteysalusliikenteen muuttaminen maksulliseksi olisi vastoin perustuslain 6 §:n, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain 8 § syrjintäkieltoja. Kyse olisi saariston pysyvien asukkaiden osalta välitön syrjintä perustuen heidän asuinpaikkaansa ja perusoikeutena turvattuun oikeuteen valita asuinpaikkansa.”
”Yhteysalusliikenteen muuttaminen maksulliseksi olisi vastoin perustuslain 6 §:n, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain 8 § syrjintäkieltoja. Kyse olisi saariston pysyvien asukkaiden osalta välitön syrjintä perustuen heidän asuinpaikkaansa ja perusoikeutena turvattuun oikeuteen valita asuinpaikkansa.”
Liikennevirastokaan
ei usko, että maksuttomuuden poistaminen lisäisi markkinaehtoista liikennettä. Liikenne- ja viestintäministeriön
mallissa yhdeksi saariston palveluoperaattorin asiakkaista on merkitty Posti.
Postin mukaan yhteysalusliikenne on yritykselle tärkeää postilain toteutumisen
kannalta. Posti on jaettava viitenä arkipäivänä viikossa saaristoalueille,
vaikka se ei onnistuisi edes yhteysaluksia käyttäen. Naantalin kaupunki toteaa
lausunnossaan, että se pitää epätodennäköisenä, että alueelle syntyisi
markkinaehtoisia liikennepalveluja. Jopa kokoomuslainen valtionvarainministeri
Petteri Orpo epäilee saaristoliikenteen maksuja. Hänen mielestään pitää olla
erittäin hyvät perusteet, jotta maksut voitaisiin asettaa.
Voimassa
olevan
saaristolain
mukaan valtion on pyrittävä huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella
väestöllä on käytettävissään asumisen, toimeentulon ja välttämättömän asioinnin
kannalta tarpeelliset liikenne- ja kuljetuspalvelut. Palveluiden tulee olla
mahdollisimman joustavat ja ilmaiset tai hinnaltaan kohtuulliset. Nykyisin
yhteysalusliikenne on maksutonta vakituisille asukkaille ja suureksi osaksi
muillekin.
Ovatko valtasuhteet ja hallituksen
ministereitten linjavedot sen kaltaisia, Keskusta ajaa Kokoomuksen oikealta
ohi. Ei olisi vielä muutama vuosikymmen sitten uskonut, että alkiolaisuus on
tämän kaltaista politiikkaa. Santeri Alkio oli kauppias ja nuorsuomalainen,
joka katsoi, ettei kaupungeissa oteta huomioon riittävästi maaseudun asiaa,
minkä vuoksi perustettiin Maalaisliitto vuonna 1906. Hän varmaan kääntyy
haudassaan huomatessaan, minkälaiseksi Keskustapuolueen politiikka on muuttunut
110 vuodessa.
Maalla asuvien kannattaisi perustaa uusi
puolue ja valita tunnuslaulu, joka alkaisi seuraavilla sanoilla, ” Työmiehet, kyntäjät ja kaikki, maalaisten joukko
nälkäinen. Maa meidän on ja olla täytyy, vaan ei laiskain lurjusten.”
Esa Kanerva