Veronkiertoa ja palveluseteleitä


                                                                                                                                  

                                                                                                                        21.12.2017

Seura-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli Mehiläinen-konsernista. Minulla on tuoreessa muistissa Mehiläisen johtajan vuolas selittely ja vakuuttelu Tesoman hyvinvointialianssin syksyllä pidetyssä infotilaisuudessa siitä, että Mehiläinen maksaa kiltisti veronsa Suomeen ja on parantanut tapansa. Tuntuu siltä, että hän puhui muunneltua totuutta. Mehiläinen alkoi laajentua Suomessa 2000-luvun alussa. Ensimmäisenä vallattiin Turku. Monien yritysostojen jälkeen se kasvoi valtakunnalliseksi terveysalan yritykseksi. Vuonna 2006 ulkomaalaiset pääomasijoittajat ostivat Mehiläisen. Tällä hetkellä Mehiläisen juridinen omistus on rakennettu ulkomaisten holding-yhtiöitten kautta, ylimpänä omistusyhtiönä Luxemburgiin rekisteröity Actor SCA. Mehiläisen omistaa ruotsalainen Mehiläinen Holding AB. Mehiläisen omistussuhteet on puliveivattu monen yhtiön kautta lopulta Luxenburgiin. Omistamisesta kannattaa tehdä niin monimutkaista siksi, että voidaan tehdä verosuunnittelua, lue veronkiertoa.

Mehiläinen oli ennen ulkomaisia pääomasijoittajia velaton. Ostajat siirsivät hankkimaansa yhtiöön nettovelkaa n. 300 miljoonaa euroa. Pääomasijoittajien Mehiläisen ostoon ottamaa velkaa maksavat tänä päivänä Mehiläisen asiakkaat ja suomalaiset veronmaksajat. Mm. Tesoman hyvinvoinmtiallianssista saadulla liiketoimintakatteella, joka on n. 10 % liikevaihdosta. Suomessa hallinto-oikeus käsittelee paráikaa Mehiläisen veroriitoja. Kun Mehiläinen joskus myydään, kaupasta saatava luovutusvoitto on Luxemburgissa kevyesti verotettu tai jopa verovapaa.

Satakunnan kansa kirjoittaa, että palveluseteli voi tulla jopa 70 prosenttia kalliimmaksi kuin julkinen hammashoito. Esimerkkinä kerrotaan juurihoidosta, jossa hoidon hinta on 1160 euroa. Siihen saa Porin kaupungissa kaksi 385 euron palveluseteliä. Omavastuu osuudeksi jää 390 euroa. Suurin osa palvelusetelin piirissä olevista hammashoidon palveluista tulee asiakkaalle kallimmaksi kuin kunnallisessa hammashoidossa. Hammashoidon palvelusetelin piirissä 15 palvelupaketista käyttö tulee kallimmaksi 14:ssä. Suuremmillaan hintaero on 70 prosenttia.

Tätäkö on terveydenhoitomme tulevaisuus? Köyhä joutuu ottamaan vastaan halvimman ja suppeamman paketin kuin varakkaampi, jolla on sijoittaa omaa rahaa tarvitsemaansa hoitoon. Käytännössä on jo nykyin huomattu se, että yritykset tarjoavat halvemmalla hoitopakettejaan, jos suostut odottamaan esimerkiksi puoli vuotta tai otat vastaan nopean peruutusajan. Kaikki yritykset eivät edes huoli palveluseteleitä. Palvelusetelipaketteja on eri hintaisia ja eri kohderyhmille. On luksusta ja riisuttua mallia. Kapenevatko kansan terveyserot hallituksen kaavailemalla mallilla, epäilen.

Jo nyt tiedetään, että Sote-uudistus on rahoituksellisesti erittäin vaikea. Suunniteltu nuppiluvun mukainen hinnoittelu ei toimi kuin n. 50.000 asukaan väestöpohjalla. Silloin on riittävä määrä ns. keskimääräisiä asiakkaita ja helppo- sekä vaikeahoitoiset potilaat kumoavat tilastollisesti toistensa vaikutukset. Todellista valinnanvapautta ei ole todellisuudessa mahdollista järjestää. Asiakkaan vapaus on se, että teet valinnan joko yksityisen tai julkisen palveluntuottajan välillä. Pienemmille pikkakunnille ei synny yksityistä bisnestä, koska se vaatii jo tuon edellä mainitun hinnoitteluperiaatteen mukaisesti riittävän asukaspohjan.

Toivon lukijoilleni rauhallista Joulua, joulumieltä ja menestystä tulevalle vuodelle!

Esa Kanerva