Höpötiitit keskuudessamme

 

                                                                                                         7.1.2023

Joulunpyhät ja uudet vuodet tulivat ja menivät. Näin härkäviikkojen alkajaisiksi voisi kirjoittaa vähän kepeämmästä aiheesta, jatkuvasti äänessä olevista lähimmäisistämme.

Keskuudessamme liihottelee siis immeisiä, joita kutsun ”höpötiiteiksi”. Tämä ihmislaji on aika yleinen ja näitä otuksia tapaa lähes päivittäin. Lajin tunnistus on helppoa. Kun tapaat ihmisen, jonka suu käy alituiseen eikä hänellä ole korvia, kysymyksessä on mitä todennäköisemmin höpötiitti. Näitä puhumoja voi tavata kauppareissulla, pihapiirissä ja varsinkin erilaisissa palveluissa. Hän on luonteeltaan itsekäs eikä juuri piittaa muista ihmisistä. Paitsi että hän tarvitsee uhrin tai kohteen, jolle vuodattaa omaa tarinaansa ja yleensä kielteisiä arvioita ympäristöstään tai muista lajitovereistaan. Erilaisissa palveluissa nämä ihmiset ovat kauhistus paitsi työntekijöille, niin samassa jonossa seisoville muille asiakkaille.

Nykyisin apteekeissakin palveluprosessit on viritetty äärimmilleen ja korkeasti koulutettuja farmaseutteja on yleensä tarpeeseen nähden vähän. Kun puhumo parkkeeraa tiskille, on vitsit vähissä. Kerron elävän esimerkin. Apteekkikäynnilläni tapaamani rouvashenkilö aloitti juttunsa asiointiin millään tavalla liittymättömästä miehensä dementiasta jatkaen omaishoitajan elämän kurjuudesta. ”Kun ei sitä raskitte panna laitokseenkaan”, hän lopetti sillä erää vuodatuksensa.  Sitten hän siirtyi omaan tautihistoriaansa. Ja sitähän piisasi sokeritaudista ummetukseen. Koko täysi tupa kuuli kovaan ääneen valitukset hänen ulosteummesta ja sen hoidosta. Farmaseutti hikoili ja yritti keskeyttää ajatuksenvirran. ”Odotas nyt, mun täytyy vielä kertoa sulle tämä…” Seuraavaksi mentiin jo lähemmäksi asiaa, ”kun noi verenpaineet ovat olleet koholla iltaisin pitemmän aikaan”, mitäs sille pitäisi tehdä? Lääkepalvelijan ehdotus mennä lääkäriin oli kuin bensaa liekkeihin. Lääkärit ja terveyskeskukset saivat oitis huutia, ei sinne kannata mennä eikä sieltä saa aikojakaan. Aikasyöppö jatkaa rupattelua muiden asiakkaiden kiltisti jonottaessa muihin palvelupisteisiin tai lähtemällä pois. Kai tämä höpötiitti sai lopulta ostetuksi lääkkeensäkin, en jäänyt seuraamaan.

Sitten toiseen esimerkkitapaukseen. Mieleeni on jäänyt pari tapahtumaa Tipotien terveysaseman bussipysäkillä. Erään kerran vanhempi nainen pysäyttää bussin. Oven avautuessa hän lataa täyssaavillisen moitteita kuskille. Edellinen bussi oli kuulemma ajanut ylinopeutta ja sinä päin punaisia! Kuljettaja kiitti kohteliaasti palautteesta, sulki oven ja lähti liikkeelle. Naisen ääni ei katkennut ja ikkunasta näki suun jauhavan karkeuksia karkuun lähtevälle kuskille. Kyseisessä ihmisessä yhdistyi täydellisesti höpötiitille kaksi tyypillistä ominaisuutta, tietynlainen rajattomuus ja kielteisyys. Sitten muistan samaisella pysäkillä poislähteneen miehen. Hän pyysi hyvissä ajoin saada lähteä etuovesta. Kuljettaja aukaisi kohteliaasti etuoven, herra poistui hitaasti oviaukkoon ja alkoi posottamaan kuljettajalle sairauksiaan. Eikä siitä meinannut tulla loppua, ei sitten millään. Kuskin täytyi lopulta sanoa näkemiin ja kertoa lähtevänsä liikkeelle, poistuisitteko! Vasta sitten herra suvaitsi mennä ulos. Tarinan kerronta näytti jatkuvan yksinpuheluna.

Aivan oma lukunsa on nämä kansanradiot ja kaupallisten radioitten interaktiiviset keskusteluohjelmat. Niitten tarkoituskin on tarjota höpötiiteille mahdollisuus laukoa kuolemattomia ajatuksiaan. Radiokanavat saavat ilmaista tuotantoa ja kuuntelijat viihdykettä. Onhan se joskus ihan mukavaa kuunnella kansanradion pöljyyksiä ja mitä erilaisempia valituksia. Olisi hauska joskus kysellä kaupallisten radiokanavien tuottajilta, kuinka paljon te saatte soittoja kuuntelijoilta ja miten te pystytte erottelemaan varttihullut soittelijat pois jokseenkin asiallisista höpöttäjistä. Sallittakoon nämä omat areenat näille leuan loksuttajille. Kenenkään ei ole pakko kuunnella radio Novaa eikä kansanradiota.

Jos asuu vähänkin isommassa pihapiirissä, kyllä naapurustoon osuu taatusti ainakin yksi aikasyöppö juoruilija. Tällä naapurihöpötiitillä on uskomaton vaisto osua aina kohdalle juuri kiireisen kauppareissun tai työpäivän jälkeen parkkipaikalle kertomaan tuoreet kuulumiset. Aihetta riittää huoltoyhtiön saamattomuudesta naapureitten laiskuuteen, ”Kun eivät kertaakaan lakaise edes lumia portaitten edestä”. Naapurit pyrkivät karttamaan tätä höpöttäjää ja pyrkivät katsomaan etukäteen ikkunasta, onko reitti selvä ja näkyykö höpötiittiä. Kuin tyhjästä hän kuitenkin ilmestyy eteesi ja taas on varttitunti menetetty. Unohda kiltisti kiireesi!

Terveydenhuollossa tämän kaltaiset ihmiset ovat arkipäivää ja heistä selviämiseen järjestetään oikein koulutuksia. En lähde tässä niiden sisältöä perkaamaan, vaan totean puhumojen olevan todellinen ongelma. En nyt pohdi myöskään syitä, miksi ihminen käyttäytyy siten kuin käyttäytyy, koko ajan itseään ilmaisten ja toisten ihmisten aikaa hyväksi käyttäen.

Sitten leikkimielinen ajatus. Pitäisikö kuntiin perustaa valitustoimisto tai kuunteluvastaanotto? Esimerkiksi lääkärit voisivat ohjata sopivia potilaitaan valitustoimiston vastaanotolle purkamaan alati patoutunutta, yksipuolista puhumisen tarvetta. Vastaanotolle täytyisi keksiä tietenkin muodikas nimi, joku terapia tietenkin. Toimiston vastaanottovirkailijoiden koulutuksenkaan ei tarvitsisi olla korkeakoulutasoa. Työntekijöillä pitäisi olla isot korvat kuunteluun, kovaksi keitetty mieli ja pitkä pinna!

Esa Kanerva